خانه خبرهای هلند در مورد لیگ فوتبال هلند بیشتر بدانیم

در مورد لیگ فوتبال هلند بیشتر بدانیم

از Arash
6 دقیقه بخوانید

لیگ فوتبال هلند شاید نسبت به همتایان خود لیگ جوان‌تری باشد ولی در معرفی ستارگان به دنیای فوتبال، دست کمی از بقیه نداشته و ندارد.

مجله خبری – تبلیغاتی ایرانیان هلند– لیگ فوتبال هلند یا اردویزی (Eredivisie) بالاترین سطح فوتبال در کشور هلند محسوب می‌شود. این لیگ در سال ۱۹۵۶ یعنی دو سال پس از پیدایش فوتبال حرفه‌ای در هلند، تاسیس شد.

نحوه برگزاری لیگ هلند

لیگ هلند یک لیگ هجده تیمی است که در طول آن همه تیم‌ها در قالب دو دیدار رفت و برگشت با هم رو به رو می‌شوند. در پایان هر فصل، تیم هجدهم به صورت مستقیم راهی دسته یک می‌شود و قهرمان دسته یک جای آن را می‌گیرد. همچنین کار تیم‌های رده شانزدهم و هفدهم ایره دیفیسی به پلی آف صعود/سقوط می‌کشد.

دیدارهای پلی آف در قالب دو گروه برگزار می‌شود؛ هر گروه یک تیم از ایره دیفیسی و سه تیم بالانشین دسته یک را شامل می‌شود. تیم‌های هر گروه در دیدارهای رفت و برگشت با هم دیدار می‌کنند تا در نهایت دو تیم صدرنشین هر گروه در فصل آینده ایره دیفیسی حضور پیدا کنند و بقیه تیم‌ها هم به کار خود در دسته یک ادامه بدهند.

سهمیه‌های اروپایی لیگ هلند

این لیگ سهمیه اروپایی مستقیم ندارد؛ بر این اساس دو تیم بالایی جدول راهی پلی آف لیگ قهرمانان می‌شوند و تیم سوم هم شانس خود را در پلی آف لیگ اروپا امتحان می‌کند. البته تحت شرایطی تیم‌های چهارم تا هشتم تیم به علاوه قهرمان جام حذفی هلند هم به پلی آف لیگ اروپا می‌روند.

دانستنی‌های لیگ هلند

از زمان پیدایش لیگ هلند، همواره از این لیگ به عنوان لیگی ستاره‌ساز و تماشاگر پسند یاد شده است. تیم‌های این لیگ به خاطر ارائه فوتبالی هجومی، از شهرتی جهانی برخوردار هستند.

در اولین فصل این مسابقات (۱۹۵۶) کوئن دیلن (بازیکن آیندهوون) با به ثمر رساندن ۴۳ گل در طول فصل، نام خود را در زمینه بیشترین گل زده در یک فصل جاویدان کرد؛ با این حال تیم او قهرمان نشد بلکه نخستین دوره لیگ هلند با قهرمانی آژاکس به پایان رسید.

آژاکس، آیندهوون و فاینورد در طول سالیان حاکمان لیگ هلند بوده‌اند و از آن‌ها به عنوان سه تیم بزرگ کشور یاد می‌شود. جالب این که به فاصله سال‌های ۱۹۸۱ تا ۲۰۰۹، هیچ تیمی به جز این سه تیم نتوانست قهرمان لیگ هلند شود تا این که آلکمار معادله را بر هم زد. فصل بعد هم توئنته به این سه تیم اجازه قهرمانی نداد تا خودش به اولین عنوان قهرمانی در لیگ ایره دیفیسی دست یابد.

برخی از بزرگ‌ترین بازیکنان تاریخ لیگ هلند

لیگ هلند جایی است که همیشه به جوانان اعتماد می‌شوند و در واقع عرصه‌ای برای ظهور ستارگان است. در طول سالیان برخی از نامدارترین ستارگان هلندی کار خود را از این لیگ آغاز کردند:

یوهان کرایوف، یوهان نیسکنز، ولیم فن هانخم، رود گولیت، مارکو فن باستن، فرانک رایکارد، رونالد کومان، دنیس برکمپ، پاتریک کلایورت، ادگار داویدز، فیلیپ کوکو، فرانک دی بوئر، یاپ استام، ادوین فن درسار، کلارنس سیدورف، مارک فن بومل، رود فن نیستلروی، وسلی اشنایدر، آرین روبن، رافائل فن درفارت، درک کویت، رابین فن پرسی و ممفیس دیپای. البته این لیگ مربیان مشهوری همچون لوئیس فن خال، فرانک رایکارد، گاس هیدینک و برت فن مارویک هم داشته است.

اما علاوه بر بازیکنان هلندی، برخی از چهره‌های خارجی هم از ایره دیفیسی برای رسیدن به میادین بزرگ فوتبالی استفاده کردند. برای نمونه: روماریو، رونالدو نازاریو، نوانکو کانو، جون دال توماسن، هنریک لارسن، یاری لیتمانن، زلاتان ابراهیموویچ، مکسول، الکس، لوییس سوارز، کریستین اریکسن و آرکادیوش میلیک.

پر افتخارترین تیم‌های لیگ هلند

 

نام باشگاه تعداد قهرمانی تعداد نایب قهرمانی
آژاکس 34 23
آیندهوون 24 14
فاینورد 15 21
دن هاگ (لاهه) 10 1
اسپارتا روتردام 6
RAP 5 3
گو اهد ایگلز 4 5
کونینکیک 3 3
ویلم ll 3 1
کراینهوت 3

تمامی باشگاه‌هایی که دست کم سه بار قهرمان لیگ هلند شده‌اند

رکوردداران تعداد بازی در لیگ هلند

رتبه نام بازیکن پست تعداد بازی
1 پیم دوسبورگ دروازه‌بان 687
2 یانگ یونگبولد دروازه‌بان 684
3 پیت شرایورز دروازه‌بان 576

برترین گلزنان تاریخ لیگ هلند

رتبه نام بازیکن تعداد بازی تعداد گل میانگین گل به ازای هر بازی
1 ویلی فن در کویلن 545 311 0.57
2 رود جیلس 392 266 0.68
3 یوهان کرایوف 309 216 0.70

ایرانی‌هایی که در لیگ هلند بازی کرده‌اند

نام بازیکن باشگاه‌(ها)
سعید جان‌فدا فنلو
رضا قوچان نژاد هیرنفین
علیرضا جهانبخش نایمخن، آلکمار
عقیل اعتمادی گرافسشاپ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اخبار مربوط

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.