خانه زندگی در هلند خدمات درمانی در هلند

خدمات درمانی در هلند

از Arash
17 دقیقه بخوانید

مجله خبری تبلیغاتی ایرانیان هلند: مقاله راهنمای سیستم بهداشت و درمان هلند است، که شامل بیمه سلامت، پزشکان، دندانپزشکان و داروخانه ها در هلند است.

یکی از بهترین نکات در خصوص زندگی در هلند استاندارد بسیار خوب مراقبت های بهداشتی آن است که به عنوان بهترین کشور در اروپا رده بندی شده. هلند در سال 2012، در صدر فهرست 34 کشور شاخص سلامت اروپا (استاندارد صنعت خدمات درمانی مدرن) که 11.9 درصد از تولید ناخالص داخلی را صرف سلامت می کند  و در رده بندی ایالات متحده  مقام دوم را به خود اختصاص داد.  به علاوه، تقریبا تمام پزشکان به زبان انگلیسی صحبت میکنند، که سبب می شود بهداشت و درمان در هلند بسیار قابل دسترس باشد.

بیمه بهداشت و درمان در هلند الزامی است

خدمات درمانی در هلند به دو صورت قانونی بیمه پوشش داده می شود:

(Zvw) Zorgverzekeringswet، که اغلب “بیمه عمومی” نامیده می شود، مراقبت های پزشکی رایج را پوشش می دهد.

Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ)، پرستاری و مراقبت های بلند مدت را پوشش می دهد.

همان طور که ساکنان هلندی به صورت خودکار توسط دولت برای AWBZ بیمه میشوند، به جز افراد زیر 18 که به صورت خودکار زیر پوشش بیمه پدر و مادر خود  هستند، هر کس می بایست بیمه خدمات بهداشتی عمومی (basisverzekering) خود را داشته باشد. اگر بیمه نداشته باشید، خطر جریمه در انتظار شماست.

شرکت های بیمه می بایست برای تمامی افراد بالای 18 سال خدمات همگانی را بدون توجه به سن و یا وضعیت سلامت فرد ارائه دهند – رد تقاضانامه یا تحمیل شرایط ویژه در هر صورتی غیر قانونی است.

بیمه بهداشت و درمان برای مسافران موقت

اگر اقامت شما در هلند کمتر از یک سال است، معمولا به عنوان اقامت موقت طبقه بندی شده و نیازی به بیمه اجباری نیست ولی نوعی بیمه درمانی به شما تعلق می گیرد.

اگر کارت بیمه بهداشت و درمان اتحادیه اروپا(EHIC) را داشته باشید در صورت اقامت موقت(با توجه به تصمیم شرکت بیمه در کشورتان) زیر پوشش قرار می گیرید. اگر اقامت شما موقتی نبوده  و یا به زودی اجازه اقامت خواهید گرفت، می بایست بیمه نامه خدمات بهداشتی هلندی را تهیه کنید.

دانشجویان

دانشجویان اتحادیه اروپا / منطقه اقتصادی اروپا / سوئیس از پرداخت بیمه درمانی معاف هستند – مگر اینکه حتی به صورت پاره وقت و یا به عنوان بخشی از یک برنامه کارآموزی مشغول به کار باشند. به دانشجویان بی کار کارت بیمه بهداشت و درمان اروپا، و یا در مقابل فرم اظهارنامه بین المللی داده خواهد شد. دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا نیز مانند هر کس دیگری نیازمند بیمه هسنتد.

گاهی اوقات کالج ها و شرکت ها با یکی از شرکت های بیمه سلامت قرارداد دارند به طوری که دانشجویان و کارکنان می توانند با تخفیف از حق بیمه لذت ببرند.

شما می توانید توسط نمودار Euraxess به منظور تعیین نوع نیازتان به بیمه خدمات درمانی هلندی با توجه به شرایط شخصیتان مراجعه کنید. شما می توانید به اطلاعات بیشتری در مورد جنبه های مختلف سیستم بهداشت و درمان هلند بر روی صفحه خدمات بهداشتی Expatica دست پیدا کنید.

بیمه بهداشت و درمان هلندی چه چیزهایی را پوشش می دهد؟

خدمات بیمه عمومی تمام هزینه های رایج ترین مراقبت های پزشکی را پوشش می دهد. و با توجه به بیمه درمانی شما، می تواند شامل موارد زیر شود:

مشاوره های عمومی؛

درمان و مراقبت توسط متخصصان بیمارستان؛

خدمات بهداشت روانی خاص؛

دارو؛

مراقبت توسط درمانگران خاص، مانند گفتار درمان گرها؛

متخصصین تغذیه؛ و بهداشت زنان و مادران.

شما نیازمند پوشش اضافی هستید برای درمان های دندانپزشکی گسترده، فیزیوتراپی و یا هر چیز دیگری که از نظر دولت، به مسئولیت خودتان است. و این، حوزه های اضافی است که شرکت ها را به رقابت کشانده. این امکان وجود دارد که برای پوشش اضافی (aanvullende packet) از شرکت بیمه ای متفاوت از شرکت بیمه عمومی خود خرید کنید. این کار ممکن است پردازش صورتحساب را پیچیده کند، اما گاهی اوقات می تواند مجموع هزینه هایتان را کاهش دهد، و یا اجازه می دهد تا پوشش های اضافی طراحی شده برای نیازهای افراد بین المللی ساکن هلند را خریداری کنید.

برای بهداشت زنان و مادران، ارزش آن را دارد که به بررسی آنچه بیمه بهداشت و درمانتان  پوشش خواهد داد بپردازید- به طور کلی گستره ای از خدمات مفید برای مادران آینده وجود دارد. برای کسب اطلاعات در خصوص بارداری و تولد، به راهنمای ما در ارتباط با بچه دار شدن در هلند مراجعه کنید.

هزینه های  خدمات درمانی هلندی چقدر است؟

کارفرمای شما 7.75 درصد از حقوق و دستمزتان را برای بخش ZVW پرداخت می کند و 12.65 درصد از حقوق شما برای بخش AWBZ کسر می کند (تا EUR 33363 / در سال اگر زیر 65 باشید).  افراد دارای شغل آزاد کمی کمتر برای  ZVW پرداخت می کنند، که 5.65 درصد است.

علاوه بر این، به طور کلی می بایست سهم بیمه ماهیانه خود را به شرکت بیمه سلامت خود پرداخت کنید، که در سال 2020 به حدود 395EUR رسید. وب سایت های آنلاین برای مقایسه بسته های بیمه سلامت عمومی و هزینه های شرکت های بیمه به شما کمک می کنند.

خدمات شرکت های بیمه را مقایسه و بهترین را انتخاب کنید

کمک هزینه

شما می توانید به نسبت هزینه های حق بیمه خود در قالب کمک هزینه مراقبت (zorgtoeslag) توسط اداره مالیات هلند (Belastingdienst) کمک مالی دریافت کنید. برای اینکه واجد شرایط باشید می بایست بیش از 18 سال داشته،  دارای اقامت نامه بوده و بیمه درمانی را پرداخت کرده باشید.

برای دریافت کمک هزینه باید درآمدی کمتر از 30939 EUR / در سال به عنوان فردی مجرد و یا EUR 42438 / در سال به عنوان یک زوج داشته باشید. مقدار کمک هزینه ای که به شما تعلق می گیرد بستگی به درآمدتان دارد.

هنگامی که بیمه شدید

به هنگام استفاده از هر یک از خدمات بهداشتی، نیازمند ارائه ID و کارت بیمه سلامت هستید. بسته به اینکه شرکت بیمه شما دارای قراردادی با ارائه دهنده خاصی است، می توانید هزینه ها را پرداخت کرده، صورت حساب را به شرکت بیمه خود دهید و هزینه را دریافت کنید.

کارت بیمه درمانی اروپا

هلند بخشی از طرح مراقبت های بهداشتی اتحادیه اروپا (و سوئیس) است. شرکت بیمه به شما کارت بیمه خدمات درمانی اروپا می دهد (EHIC) به این معنی که اگر جای دیگری از اتحادیه اروپا نیازمند درمان پزشکی بودید، لازم نیست که هزینه ای پرداخت کنید – شرکت بیمه هرینه را پرداخت خواهد کرد. به هنگام سفر به اتحادیه اروپا یا سوئیس کارت را به همراه داشته باشید.

پیدا کردن یک دکتر در هلند برای مهاجرین

مراجعه به دکتر در هلند

پزشکان عمومی (GPS) مسئول جمع آوری تمام سوابق پزشکی شما هستند، به طوری که به هنگام بروز مشکلی در سلامت شما آنها اولین افراد برای تماس هستند (مگر در موارد اضطراری). آنها می توانند مسائل بهداشتی معمول چون معاینات استاندارد متخصص بیماریهای زنان و کودکان را انجام دهند، و شما را برای سایر خدمات، از جمله بیمارستان ها، متخصصان، مامایی و فیزیوتراپی ارجاع دهند.

پیدا کردن دکتر – و ثبت نام

ابتدا، می بایست  با پزشک عمومی، ترجیحا در نزدیکیتان ثبت نام کنید. ارزش دارد قبل از آنکه بیمار شوید ثبت نام کنید. تقریبا همه آنها به زبان انگلیسی صحبت می کنند.

پیش از ثبت نام می توانید ، به منظور بررسی شایستگی دکتر به نسبت نیازهایتان، قرار ملاقاتی با او داشته باشید.

شما می توانید لیستی از پزشکان محلی پیدا کنید:

از Gemeentegids (راهنمای جامعه) موجود در سالن شهر؛ صفحات زرد دفترچه تلفن تحت عنوان ‘Artsen – huisartsen؛ از طریق خط تلفن کمک رسانی Doktersdienst 020 592 3434.

پیشنهاد افراد – از دوستان، خانواده بپرسید و یا حتی موضوع را در انجمن Expatica مطرح کنید. سایت های آنلاین لیست پزشکان در هلند (وب سایت به زبان هلندی است).

وقت ملاقات: انتظار چه چیز را داشته باشیم؟

به طور معمول برای ملاقات دکتر می بایست در ابتدا وقت بگیرید و ممکن است مجبور شوید چند روزی صبر کنید.

قرار ملاقات ها گاها با تاخیر انجام می شوند بنابراین انتظار داشته باشید که برای ملاقات با دکتر منتظر شوید،این ملاقات ها فقط حدود 15 دقیقه به طول می انجامد پس هنگام ملاقات مسائل را مختصر و مفید بیان کنید.

معمولا خدمات درمانی هلند مخالف مداخله در طبیعت است، بنابراین انتظار نداشته باشید که حتما با نسخه از مطب خارج شوید.

پزشکان هلندی تمایلی به تجویز آنتی بیوتیک ها و یا ضد افسردگی ها ندارند.

همچنین ممکن است نیاز داشته باشید که دستیار دکتر (برای فشار خون، آزمایش ادرار، تزریقات) و یا پرستار (برای نظارت بر وضعیت آسم یا دیابت) نیز شما را معاینه کند.

ممکن است مجبور به پرداخت هزینه  دکتر شوید و می توانید با دریافت قبض برای گرفتن هزینه ها از شرکت بیمه خود اقدام کنید. دکترتان می تواند صورتحساب را توسط  شما و یا به طور مستقیم برای شرکت بیمه ارسال کند. آنچه که شما باید انجام دهید برای شرکت های مختلف متفاوت است، بنابراین سیاست های پرداختی شرکت بیمه خود را بررسی کنید.

پوشش خدمات درمانی 24 ساعته در هلند فراهم شده است؛ معمولا خارج از ساعت اداری یک پیام ضبط شده بر روی تلفن می شنوید که به شما می گوید چگونه برای خدمات پزشکی on call تماس بگیرید. همچنین می توانید برای مشاوره پزشکی با مرکز خدمات پزشکان (Centrale Doktersdienst) با شماره 020 592 3434 تماس بگیرید.

ملاقات با پزشک متخصص

شما نمی توانید برای درمان به طور مستقیم به یک متخصص مراجعه کنید، و باید توسط پزشک عمومی به متخصص ارجاع داده شوید.

بیشتر متخصصین – به صورت ‘ قراردادی ‘ و نه کارمندی – به جای یک کلینیک تخصصی در بیمارستان کار می کنند.

بیمارستان ها

بیمارستان های بسیار خوبی (ziekenhuis) با معیارهای عالی مراقبت در سراسر هلند وجود دارد. هر بیمارستان برای ارائه ی انواع تخصص ها که امروزه تخصصی تر هم می شوند، مورد استفاده قرار می گیرند. انواع مختلف بیمارستان ها وجود دارد. جای تعجب نیست آنهایی که وابسته به دانشگاه ها بوده و تحقیقات پزشکی انجام می دهند از پیشرفته ترین تجهیزات پزشکی و درمانی برخوردارند و می تواند تخصصی ترین مراقبت ها را ارائه دهند. همچنین بیمارستان های آموزشی، پزشکان و پرستاران تحت تعلیم، برخی از درمان های تخصصی را ارائه  می دهند. بیمارستان های عمومی به بیماریهای معمول تر رسیدگی می کنند.

مراجعه به بیمارستان در هلند

جز در موارد اضطراری، برای رفتن به بیمارستان به یک معرفی نامه از پزشک عمومیGP نیاز دارید. از شما ارائه جزئیاتی در خصوص تاریخچه پزشکی و شیوه زندگیتان درخواست ، و در پایگاه داده های بیمارستان ثبت خواهد شد.

 کارت ثبت نام (ponsplaatje) به شما ارائه خواهد شد که می بایست در هر مراجعه آن را به همراه داشته باشید- وسیله ای برای بروز رسانی اطلاعات شما و ارسال صورتحساب به شرکت بیمه است.

بستری در بیمارستان

اگر به عنوان بیمار بستری شدید (که جز در موارد اضطراری، می تواند ماه ها پس از ملاقات اولیه اتفاق بیفتد)، ممکن است در یک اتاق اشتراکی و یا در بخشی با بیش از شش تخت (و از هر دو جنسیت) بستری شوید. احتمالا از یک خط تلفن و تلویزیون بر خوردار خواهید بود. لباس و لوازم آرایشی خود را به همراه داشته باشید. ساعت ملاقات از بیمارستانی به بیمارستان دیگر متفاوت است.

داروخانه: drogist و apotheek

drogist داروهای بدون نسخه، لوازم آرایشی بهداشتی و ملزومات نوزاد را به فروش می رساند؛ apotheek داروهای مخدر با نسخه و بدون نسخه، ویتامین ها، وسایل بچه، محصولات و تجهیزات پزشکی برای استفاده در منزل را به فروش می رساند و همچنین می تواند در مورد داروها و بیماری های جزئی راهنمایی هایی ارائه دهد. همیشه apotheek هایی در نزدیکی محل شما واقع اند که 24 ساعت شبانه روز به ارائه خدمات می پردازند. برای پیدا کردن نزدیک ترین داروخانه ها در خارج از ساعت اداری می توانید:

فهرست نسب شده بر روی پنجره داروخانه را چک کنید؛ با شماره 0206948709 تماس بگیرید؛ به دنبال عنوان ‘medische diensten (کمک های پزشکی) در یکی از روزنامه های محلی رایگان باشید.

لیست آنلاین داروخانه ها را (به زبان هلندی) مشاهده نمایید –با کلیک بر روی zoek apotheek een و وارد کردن کد پستی خود نزدیکترین داروخانه را پیدا کنید.

اگر با پزشک عمومی (GP) خود ملاقات داشتید گاها می توانید داروهای خود را مستقیما از apotheek دریافت کنید که اغلب به صورت الکترونیکی با هم در ارتباط اند. اگر داروخانه با شرکت بیمه طرف قرارداد بود لازم به پرداخت هزینه ها نیست؛ در غیر این صورت، می بایست پرداخت را انجام داده و سپس مبلغ را از بیمه دریافت کنید. همچنین ممکن است شرکت بیمه مشخص کند که کدام نوع یا مارک دارو تحت پوشش است.

ملاقات با دندانپزشک

ابتدا باید از tandarts (دندانپزشک) وقت بگیرید. و می توانید از همان شیوه ی پیدا کردن دکتر (از طریق صفحات زرد یا پیشنهادات شخصی در راهنمای جامعه) آنها را بیابید. در گذشته دندانپزشکان به صورت منفرد مشغول به کار بودند (و حدود 60 درصد هنوز هم به همان صورت اند) اما روند کار دندانپزشکان برای همکاری با یکدیگر به شیوه ی گروهی، در حال توسعه است. دندانپزشکان هلندی برای مهاجرین پس از ثبت نام اولیه، شما را برای هر شش ماه چک آپ خبر می کنند. دندانپزشک شما ممکن است برخی وظایف معمول بهداشت دندان را به  دستیاران دندانپزشکی و دستیاران پیشگیری واگذار کند و سپس در صورت لزوم شما را به متخصص ارتودنسی و یا جراحان دهان که معمولا در بیمارستان ها هستند ارجاع دهد. خارج از ساعت کاری، تماس با بخش جراحی و یا پست صوتی شما را مستقیما به خدمات اورژانس وصل می کند. ممکن است برای هزینه های دندان پزشکی نیازمند به بیمه ی اضافی که هزینه ها را  پوشش می دهد باشید(سیاست های بیمه گر خود را بررسی کنید). افراد زیر 18 سال به طور خودکار تحت پوشش هستند.

در مواقع اورژانسی

برای موارد اورژانسی پزشکی و یا کمک های اولیه به بخش hulp spoedeisende یا eerste hulp BIJ ongelukken  ((EHBO بیمارستان محل خود مراجعه کنید اگر شما فکر می کنید که زندگی  فرد در معرض خطراست برای کمک فوری پزشکی با شماره 112 تماس بگیرید. اپراتورها به زبان هلندی جواب گو خواهند بود، اما به چند زبان، از جمله زبان انگلیسی تسلط کامل دارند.

آنچه اتفاق افتاده را برای اپراتورشرح دهید و او شما را به سرویس مورد نظر وصل می کند: آمبولانس، آتش نشانی و پلیس همه با یک شماره در دسترس خواهند بود. تلفن را قطع نکنید! شماره شما بر روی صفحه نمایش اپراتور ظاهر می شود بنابراین اپراتور می تواند با شما تماس بگیرد. تماس با 112 به صورت رایگان است.

کانال تلگرام ایرانیان هلند

بیمه سلامت در هلند

اطلاعات لازم برای زندگی در هلند

همه چیز درباره پناهندگی در هلند

اخبار مربوط

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.