خانه اقامت و تحصیل آشنایی با دانشگاه های هلند

آشنایی با دانشگاه های هلند

از Arash
15 دقیقه بخوانید

مجله ایرانیان هلند: هلند یک کشور پیشرو در زمینه آموزش عالی است. دانشگاه های متعدد و متنوعی در این کشور وجود دارد که رشته های مختلفی را برای علاقمندان ارایه میکنند. این موسسات آموزشی زیر ساخت های لازم برای مشارکت دانشجویان خارجی را بخوبی فراهم کرده اند. دانشگاه های هلند صاحب رده های جهانی هستند و تجربه نشان میدهد دانشجویان ایرانی که از دانشگاه های هلند فارغ التحصل میشوند، به راحتی در موسسات معتبر اروپایی یا آمریکایی کار پیدا میکنند. در این مطلب ۱۲ دانشگاه مهم و مطرح هلند را معرفی کرده یم:

  • دانشگاه اوترخت 

شهر اوترخت چهارمين شهر بزرگ كشور هلند است كه در مركز اين كشور قرار دارد.تاريخ اين شهر به قرن هشتم ميلادي برميگردد و طي سالها مركز مذهبي هلند بوده است.شهرت اين شهر قرون وسطايي به خاطر بناهاي تاريخي،كانالهاي آب قديمي،دانشگاه اوترخت ومخصوصا كليساي جامع واقع در مركز شهر و برج ان ميباشد.

دانشگاه اوترخت، واقع در شهرتاريخي و زيباي اوترخت كشور هلند، يكي از قديمي ترين دانشگاههاي اين كشور است.اين دانشگاه كه در سال ١٦٣٦ ميلادي تاسيس شد سالانه حدود ٣٠,٤٤٩ دانشجو دارد.همچنين ٥,٢٩٥نفر اعضاي هيات علمي و استادان و كاركنان آنجا ميباشند.بودجه ساليانه اين دانشگاه ٧٦٥ ميليون يورو براورد شده است.

دانشگاه اوترخت به هفت دانشكده تقسيم ميشود. ١_دانشكده علوم انساني، شامل :گروه هنر و زبان،گروه فلسفه و الهيات. ٢_دانشكده علوم اجتماعي و علوم رفتاري ٣_دانشكده حقوق، اقتصاد، حكومتداري، شامل:گروه اقتصاد، گروه حقوق ، گروه حكومتداري ٤_دانشكده زمين، شامل :گروه علوم زمين شناسي، گروه جغرافياي فيزيكي، گروه علوم محيط زيست، انرژي و نو آوري، جغرافيا و برنامه ريزي شهري ٥_دانشكده پزشكي ٦_دانشكده دامپزشكي ٧_دانشكده علوم، شامل:گروه زيست شناسي، گروه شيمي، گروه علوم و فناوري اطلاعات،گروه رياضيات، گروه علوم دارويي، گروه فيزيك و نجوم

.شعار (خورشيد عدالت برما روشن است )برروي لوگوي اين دانشگاه ثبت شده است كه نشاندهنده قدمت تاريخي اين مركز علمي است

  • دانشگاه اراسموس روتردام

روتردام از لحاظ جغرافيايي در ساحل  درياي شمال قرار دارد و به همين علت موقعيت استراتژيكي بسيار مهمي را داراست .اين شهر دلتاي رودخانه راين است و تاريخچه بندر روتردام به سال ١٢٧٠ ميلادي برميگردد.رودخانه هاي راين و مايس و شلتد ودسترسي اين ابراهه ها به قلب اروپاي غربي، همچنين سيستم گسترده راه اهن و جاده ها همگي باعث شده اند كه اين بندر دروازه اروپا به جهان ناميده شود.

دانشگاه اراسموس روتردام  یکی از بزرگ‌ترین مراکز آموزش عالی در هلند است که در سال ۱۹۱۳ میلادی بنیان نهاده شده است. نام این دانشگاه برگرفته از نام دزیدریوس اراسموس، فیلسوف سده پانزدهم میلادی در هلند است که در روتردام زاده شد.

فعالیت‌های آموزشی دانشگاه اراسموس بیشتر روی رشته‌های در پیوند با فرهنگ، بهداشت، حقوق، دانش‌های اجتماعی، سیاسی، مدیریت و پزشکی متمرکز است.

مرکز پزشکی دانشگاه اراسموس به عنوان یکی از معتبرترین مراکز پزشکی اروپا به شمار می‌آید.

پیشینه فعالیت دانشگاه اراسموس گرچه به سال ۱۹۱۳ بازمی‌گردد ولی دانشگاه به فرم کنونی‌اش در سال ۱۹۷۳ سازماندهی شده است.

این دانشگاه در بروکسل نیز دارای شعبه‌ای است.

دانشگاه دارای هفت دانشکده است و در چهار حوزه زیر تمرکز دارد:

بهداشت – دانشکده پزشکی و علوم بهداشتی / Erasmus MC و موسسه سیاست و مدیریت بهداشت (iBMG)

ثروت – مدرسه اقتصاد اراسموس و دانشکده مدیریت روتردام،

حکومتداری – مدرسه حقوق اراسموس و دانشکده علوم اجتماعی

فرهنگ – مدرسه تاریخ، فرهنگ و ارتباطات اراسموس، دانشکده علوم اجتماعی و دانشکده فلسفه

  • دانشگاه لیدن

لَیدن (به هلند شهری دانشگاهی در استان هلند جنوبی و در نزدیکی لاهه در کشور هلند است.

شهر لیدن با جمعیتی برابر با ۱۱۷٫۰۳۷ نفر پنجمین شهر بزرگ در استان هلند جنوبی است. شهر لیدن با شهرهای اوخست‌خیست لَیدِردورپ و فورسخوتن یک مجموعه به هم پیوسته را تشکیل می‌دهد. از افراد نامدار زادهٔ این شهر می‌توان به رامبرانت نقاش معروف هلندی اشاره کرد.

دانشگاه لیدن کهن‌ترین دانشگاه هلند است. این دانشگاه در سده‌های ۱۶ و ۱۷ میلادی یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های اروپا بود. چهره‌های علمی بزرگی هم‌چون رنه دکارت، کنستانتین هویگنس، و یوستوس لیپسیوس از افراد مقیم در این دانشگاه بودند.

دانشگاه لیدن قدیمی‌ترین دانشگاه هلند در شهری به همین نام است. این دانشگاه در سال ۱۵۷۵ میلادی به وسیله ویلیام، شاهزاده اورنژ و بنیانگذار دودمان پادشاهی کنونی هلند بنیاد شد. از آن زمان تاکنون خاندان پادشاهی هلند ارتباط نزدیکی با این دانشگاه دارند. ملکه یولیانا ملکه پیشین، ملکه بئاتریکس ملکه کنونی و ویلیام-الکساندر ولیعهد هلند از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند. در سال ۲۰۰۵ دانشگاه لیدن یک مدرک دکترای افتخاری ویژه را به ملکه بئاتریکس تقدیم کرد

این دانشگاه به هفت دانشکده اصلی تقسیم می شود که تقریبا 50 دوره کارشناسی و بیش از 100 برنامه کارشناسی ارشد را ارائه می دهند.

دانشکده حقوق

دانشکده پزشکی

دانشکده باستانشناسی

دانشکده ریاضیات و علوم طبیعی

دانشکده علوم رفتاری و اجتماعی

دانشکده علوم انسانی

دانشکده حکومتداری و امور جهانی

  • دانشگاه صنعتی دلفت

شهر زيبا و تاريخي دلفت به فاصله نزديكي از شهر دنهاخ ( لاهه ) ودر جنوب ان قرار دارد.معماري سنتي اين شهر و كانالهاي اب فراوان، فروشگاههاي محلي وقديمي و كليساي قديمي واقع در مركز شهر از مکان های دیانی این شهر است.همچنين اين شهر به خاطر وجود كارخانه هاي متعدد ظروف سراميكي در گذشته ، به دلفت آبي در جهان شهرت دارد.

یکی ازمعتبرترین و معروفترین دانشگاه های هلند و اروپا در زمینه فنی  مهندسی و فناوری دانشگاه صنعتی دلفت هلند می باشدکه درجنوب کشور هلند واقع شده است. این دانشگاه  هشت دانشکده و موسسات تحقیقاتی متعدد و بیش از 19،000 دانشجو (دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد)، بیش از 2900 پژوهشگر  و بیش از 2،100 نفر کارمندان پشتیبانی و مدیریت میزبان دارد.

دانشگاه دارای هشت دانشکده دررشته های مختلف معماری.مهندسی عمران  زمین شناسی ومهندسی برق و ریاضیات و مهندسی کامپیوتر مهندسی مکانیک مهندسی دریا مهندسی مواد مهندسی طراحی صنعتی هوا وفضا  فناوری سیاست مدیریت علوم پایه وکاربردی می باشد

این دانشگاه هلند درسه مقطع کارشناسی کارشناسی ارشد و دکترا دانشجو می پذیرد. تحصیل درمقطع کارشناسی دربیشتر رشته ها به زبان هلندی اما در مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی تدریس می شوند.

باغ گياه شناسي دانشگاه دلفت در سال ١٩١٧ تاسيس شد. اين باغ به منظور افزايش سطح كشاورزي در كشور هلند و سيستماتيك كردن ان راه اندازي شد. در اين مجموعه بيش از ٧٠٠٠ نوع گياه گرمسيري و نيمه گرمسيري و استوايي ،ودر گلخانه ان بيش از ٢٠٠٠ نوع گياه نگهداري ميشود. باغ گياه شناسي دلفت براي ديدن عموم باز است.

 كتابخانه دانشگاه صنعتي دلفت در سال ١٩٩٧ ساخته شد. اطراف كتابخانه با چمن پوشيده شده كه سقف كتابخانه هم محسوب ميشود.مخروطي فولادي در قسمت فوقاني كتابخانه قراردارد و تمام ديوارهاي ان به وسيله شيشه پوشانده شده اند.درسال ١٩٩٨ اين ساختمان جايزه ملي فولاد هلند را از آن خود كرد.

  • دانشگاه آمستردام :

دانشگاه آمستدام بعنوان برترین دانشگاه کشور هلند در سال 1634 میلادی در شهر آمستردام تاسیس شد و تا به امروز که در رتبه 57 دنیا قرار دارد به فعالیت آموزشی خود ادامه می دهد. رشته ارتباطات و مطالعات رسانه بعنوان برترین رشته دانشگاه آمستردام شناخته می شود که در جایگاه ششم قرار دارد.

در حال حاضر حدود 27 هزار دانشجو در University of Amsterdam مشغول به تحصیل می باشند که 61 درصد در مقطع کارشناسی و 36 درصد در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا به تحصیلات خود ادامه می دهند. در ارتباط با دانشجویان بین المللی شرایط متفاوت می باشد بصورتیکه از حدود 3500 دانشجوی بین المللی 27 درصد در مقطع کارشناسی و 73 درصد در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا مشغول به تحصیل می باشند.

  • دانشگاه واخنینگن

واخنینگن شهر کوچکی است که در استان خلدرلند در شرق کشور هلند واقع شده‌است.

جمعیت این شهر در حدود ۳۰٬۰۰۰ نفر است که از این میان عدهٔ زیادی را دانشجویان، اساتید و کارمندان دانشگاه تشکیل می‌دهند. بیشتر شهرت واخنینگن به سبب وجود دانشگاه و مرکز تحقیقاتی واخنینگن است. شعار «واخنینگن، شهر علوم زیستی» بر تابلوهای خوش‌آمدگویی ورودی‌های شهر نقش بسته است.

این دانشگاه حدود 10،000 دانشجو در زمینه های علوم زیستی، علوم کشاورزی و محیط زیست از بیش از 100 کشور دارد.

پژوهشکده های این دانشگاه شامل:

 پژوهشکده محیط زیست

پژوهشکده اقتصادی

پژوهشکده بیودامپزشکی

مرکز نوآوری های توسعه

پژوهشکده غذایی

پژوهشکده دامداری

پژوهشکده دریایی  ،

پژوهشکده گیاهی

  • دانشگاه صنعتی آیندهوون – (به هلندی ایندهوفن)

دانشگاه فنی آیندهوون (با نام صنعتی نیز شناخته میشود) دانشگاهی تحقیقاتی با محور تکنولوژی است که در سال 1956 در هلند و شهر آیندهوون تاسیس گردید و اکنون در حدود 8500 دانشجو و 3000 کارمند دارد.

دانشگاه فناوری آیندهوون دانشگاهی بین المللی است که در رشته های علوم مهندسی ، فناوری به نوآوری های شگرفی رسیده است و همچنین در علوم فنی مختلف تحقیقات گسترده ای را ارائه نموده است.

سیاستگزاران دانشگاه فناوری آیندهوون تاکید زیادی به فراگیری علم و نوع آموزش دارند ، و همچنین نتایج تحقیقات مختلف این دانشگاه موجب نوآوری و خلق محصولات جدید شده که این امر خدمات ارزنده ای را به فرآیندهای کسب و کار ارائه نموده است.

یکی از مسائلی که مسئولان این دانشگاه همواره بر روی آن تمرکز دارند موضوع در خدمت بودن علم برای جامعه است و بدین منظور همیشه راه حل های گوناگونی را جهت کمک به حل مسائل مختلف ماننده رفاه اجتماعی و تمرکز بر بهره برداری مناسب از منابع انزژی و یا بهداشت همگانی ارائه نموده اند.

یکی از فعالیت های گسترده ی دانشگاه فنی آیندهوون توسعه نوآوری در فناوری و همکاری با صنایع مختلف است ، همچنین این دانشگاه از طریق نوآوری در نوع آموزش و تحقیقات موجب پیشرفت علوم مهندسی شده است.

دانشگاه فنی آیندهوون در سال 2011 موفق به اخذ عنوان جامعه هوشمند در Brainport (مناطق فناوری و خلاقیت اروپا) شده است و همواره یکی از دانشگاه های معتبر در زمینه ی مهندسی و IT در سطح اروپا و جهان بوده است.

  • دانشگاه VU آمستردام

دانشگاه VU آمستردام، دانشگاهي ديگر در شهر امستردام است كه درسال ١٨٨٠ تاسيس شده است.   آموزش در این دانشگاه در  چندین دانشکده سازماندهی شده استدر مجموع 50 رشته کارشناسی، تقریبا 160 کارشناسی ارشد و تعدادی Ph.D. برنامه های علمی این دانشگاه هستند.

دانشکده های دانشگاه :

دندانپزشکی

پزشکی  VUMC

اقتصاد اقتصاد بازرگانی و مدیریت بازرگانی

علوم رفتاری و علوم حرکتی

علوم انسانی

  قانون

  علوم اجتماعی

  الهیات

  • دانشگاه خرونینگن

یک دانشگاه پژوهشی عمومی در شهر خرونینگن در هلند است. این دانشگاه در سال ۱۶۱۴ تأسیس شد و یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌ها در هلند و همچنین یکی از بزرگترین آن‌ها است. از زمان آغاز به کار این دانشگاه بیش از ۲۰۰۰۰۰ دانش‌جو از آن فارغ‌التحصیل شده‌اند. این دانشگاه عضو برجستهٔ گروه دانشگاهی کویمبرای دانشگاه‌های اروپا است.

49 کارشناسی و 146 برنامه کارشناسی ارشد

19 برنامه کارشناسی لیسانس به زبان انگلیسی تدریس می شود

101 برنامه کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی تدریس می شود

16 برنامه تحقیقاتی کارشناسی ارشد

10 دانشکده، 9 مدرسه مستر

  • دانشگاه ماستریخت

 یکی از دانشگاه‌های دولتی هلند است که در شهر ماستریخت قرار گرفته است. دانشگاه در سال ۱۹۷۶ بنیانگذاری شده و به عنوان یکی از تازه‌تاسیس‌ترین دانشگاه‌های هلند محسوب می‌شود. دانشگاه ماستریخت حدود ۱۴۴۰۰ دانشجو دارد که ۴۳ درصد آنها را دانشجویان خارجی تشکیل می‌دهند. بیش از نیمی از دوره‌های کارشناسی دانشگاه به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند و اکثر دوره‌های ارشد و دکتری هم به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند.

دانشکده هنر و علوم اجتماعی

دانشکده بهداشت، پزشکی و علوم زندگی

دانشکده علوم تجربی و علوم انسانی

دانشکده حقوق

دانشکده روانشناسی و علوم اعصاب

دانشکده تجارت و اقتصاد

 

  • دانشگاه رادبود

یک دانشگاه دولتی با تمرکز قوی بر روی تحقیقات واقع در نیمیخن هلند است. تأسیس   ۱۹۲۳ برمی گردد. دانشکده های ان عبارتند از:

هنر

حقوق

علوم پزشکی

دانشکده مدیریت نایمخن

فلسفه، الهیات و مطالعات دینی

علوم پایه

علوم اجتماعی

12 – دانشگاه توئنته

 

دانشگاه توئنته   دانشگاهی در شهر انسخده در هلند است. این دانشگاه برنامه‌های پژوهشی و آموزشی   در علوم رفتاری و اجتماعی و همچنین مهندسی ارائه می‌کند. اعضای این دانشگاه در راستای حفظ رسالت و دیدگاه‌های کارآفرینانهٔ خود، به مشارکت اقتصادی و اجتماعی در منطقه‌ای که دانشگاه در آن واقع است، متعهد هستند. دانشگاه توئنته همچنین عضوی از کنسرسیوم اروپایی دانشگاه‌های مبتکر است.

دانشگاه توئنته در حال حاضر 20 برنامه کارشناسی و 31 کارشناسی ارشد در زمینه فن آوری های پزشکی بیوتکنولوژی، مهندسی، اداره عمومی

اروپا، فناوری اطلاعات، مدیریت بازرگانی بین المللی، علوم رفتاری و علوم و فناوری ارائه می دهد.

 

اخبار و اطلاعات هلند را در کانال تلگرام ایرانیان هلند دنبال کنید

چگونه برای دانشگاه های هلند اپلای کنم؟

ادامه تحصیل در هلند

 

اخبار مربوط

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.