خانه زندگی در هلند تاریخ هلند: اشغال و آزادی در جنگ دوم جهانی

تاریخ هلند: اشغال و آزادی در جنگ دوم جهانی

از Arash
5 دقیقه بخوانید Landscap

مجله خبری توریستی ایرانیان هلند: در این مطلب گزیده ای از تاریخ هلند در جنگ دوم جهانی را مشاهده می فرمایید.

با وجود اعلام بی طرفی در جنگ دوم جهانی هلند در  10 مه 1940 مورد حمله آلمان نازی به سرفرماندهی آدولف هیتلر قرار گرفت.

ارتش هلند از نظر تسلیحات و سربازبسیار ضعیف تر از ارتش آلمان بود. با این وجود در هنگام حمله نازی ها ارتش هلند  در مرز ها بسختی جنگید. امید هلندی ها این بود که فرانسوی ها و انگلیسی ها به سرعت به کمک بیایند. اما تنها پس از یک روز مبارزه با آلمانی ها، نیروهای مکانیزه آلمانی به Afsluitdijk در شمال و در مرکز به مرز استان اوترخت رسیدند

اطلاعات در مورد زندگی در هلند: کانال تلگرام ایرانیان هلند

همزمان آلمانها حملات هوایی را در دنهاخ و روتردام انجام دادند. با این حملات هیتلر قصد داشت کنترل کاخ سلطنتی هلند ( محل استقرار ملکه ویلهلمینا) و ستاد کل فرماندهی را بدست بگیرد. چتربازان آلمانی همچنین می خواستند فرودگاه ها در این دو شهر را کنترل کنند. در روتردام، آنها سعی کردند این بندر بزرگ و مهم را تسخیر کنند. اولین هدف پل بر رودخانه ماس بود. اما این طرح شکست خورد. ارتش هلند با آنها روبرو شد و به شدت با آلمانیها جنگید. صدها هواپیمای آلمانی از بین رفتند. خلبانان و بسیاری از چتربازان آلمانی به اسارت درامدند و به انگلستان فرستاده شدند.

ارتش هلند از نظر تجهیزات و نیرو بسیار عقب تر از آلمانی ها بود

در 13 مه فرماندهان هلندی متوجه شدند که وضعیت بحرانی است. آنها از نیروهای متفقین در جنوب هلند جدا شدند. آنها نتوانستند همچنان به درستی از خود دفاع کنند. اگرچه مبارزه ادامه یافت در حالی که ملکه و اعضای دولت به لندن رفتند.

آلمان روز 14 ماه مه روتردام را بمباران کرد. این باعث مرگ 800 نفر شد و 78000 نفر بی خانمان شدند. آلمان ها در همه جبهه ها پیشرفت داشتند. بعد از بمباران در روتردام، آلمانی ها تهدید کردند که همین کار را در اوترخت انجام دهند. نهایتا ارتش هلند  در 15 ماه مه هلند تسلیم آلمان شد تا از قربانی شدن بیشتر مردم و سربازان جلوگیری کند.

ملکه ویلهلمینا پس از شکست هلند، یک دولت در تبعید در انگلستان تاسیس کرد. در طول جنگ جهانی دوم، 250،000 نفر از شهروندان هلندی زندگی خود را از دست دادند. بیش از 100،000 آنها یهودی بودند.

چرا آلمان نمازی به هلند حمله کرد؟

چند دلیل اصلی را اینجا خواهید دید:

  • آلمانی ها می خواستند مرزهای خود را به سمت شمال بکشند. آنها می خواستند اروپا را به یک قلعه بسته تبدیل کنند. تا نیروهای متفقین نتوانند از هوا  و زمین به آلمان حمله کنند.

در طول جنگ جهانی دوم، 250،000 نفر از شهروندان هلندی زندگی خود را از دست دادند. بیش از 100،000 آنها یهودی بودند.

  • آلمانی ها می خواستند از فرودگاه های هلند برای بمباران فرانسه و انگلیس و حمایت از نیروهای خود استفاده کنند. برد هواپیماهای آلمان و میزان سوخت آنها برای حمله به انگلستان کافی نبود.
  • آلمان می توانست از محصولات کشاورزی هلند استفاده کند.
  • آلمانیها در نهایت میتوانند از نیروی کار هلندی استفاده کنند، همانطور که در سالهای اخر جنگ انجام شد.

آلمان از NSB استفاده کرد (یک حزب هلندی با هواداران نازی که به هیتلر وفادار بودند). این افراد برای آلمان، همچنین در جبهه شرقی علیه روسیه جنگیدند.

هلند چگونه آزاد شد؟

هر ساله روز 5 ماه می هلند روز آزادی را جشن می گیرد. این روزی است که با عقب نشینی اشغالگران، هلند رسما آزاد شد.

مهمترین نیروی نظامی که هلند را از اشغال آلمان ها آزاد کرد ارتش یکم پیاده کانادا با پشتیبانی نیروی هوایی ایالات متحده و نیروی هوایی سلطنتی انگلستان بود.نیروهای لهستانی، چک و فرانسوی هم در هلند با اشغالگران جنگیدند.

در 5 می ژنرال کانادایی و فرمانده آلمانی در مورد تسلیم نیروهای آلمانی در واخنینگن توافق کردند. یک روز بعد توافق نامه امضا شد. روز آزادی یک تعطیلات ملی است و هر ساله جشن گرفته می شود.

بیشتر بخوانید:

کانال تلگرام ایرانیان هلند

آشنایی با دانشگاه های هلند

چگونگی هشدار عمومی در هلند

اخبار مربوط

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.